Ser jag tillbaka i Hollywoods historia har det funnits några ikoniska bilder från produktioner. Från korniga svartvita fotografier med stänkande text till den sömlösa terminalgenererade grafiken som används idag, är konstiga filmaffischer här för att stanna.
Ser jag tillbaka i Hollywoods historia har det funnits olika ikoniska bilder från produktioner.
Från korniga svartvita fotografier med stänkande text till den sömlösa maskingenererade grafiken som används idag, konstiga filmaffischer är här för att stanna. Bortsett från att bara annonsera för nya filmer har affischerna för filmer blivit samlarobjekt och dekorationer för många av oss. Dessa bilder har kommit in i vårt kollektiva kulturmedvetande och har blivit ett språk för sig själva. Några av de mest kända filmaffischerna behöver inte ens namnen på de filmer de representerar för att bli kända. För filmskapare har affischen i sig blivit en mycket viktig del av processen.
Även nu med de många marknadsföringsmetoderna som finns tillgängliga för filmproducenter, måste affischer för deras produktioner fortfarande sticka ut i mängden. De måste ta tag i förbipasserande och bli något som människor måste komma ihåg. Affischen skulle skapa en känsla av spänning, det kommer att leda individer att vilja veta mer och därmed se filmen annonseras.
Sammantaget har konstnärliga filmaffischer höjt vad som kan betraktas som grundläggande reklam till konst.
Filmaffischer har gått bortom grundläggande marknadsföringsverktyg och har blivit kulturella och politiska tecken på var vi har varit och vart vi ska. Oavsett om de är kontroversiella, tvetydiga eller rent absurda, kan filmaffischer förbli en del av våra liv. Några av våra mest omhuldade delade minnen har kommit från filmaffischer och när vi går in i en ny era av filmskapande skulle man undra, vad är nästa?