Filmregissering är en konstform som många inte förstår.
Utan bra regi kommer en film med ett bra manus och skådespelare troligen inte att klara sig bra.
De väljs av filmens producent, såvida inte producenten och regissören naturligtvis är samma person.
Regissörer väljs för sin förmåga att leva upp ett manusförfattares manus med hjälp av sin unika tolkning av manuset och efterföljande skildring av materialet.
Ibland avvisar författaren regissörens kreativa inmatning så det är viktigt att ha ett lagligt avtal inklusive kompensation för att låta filmstudior och regissörer tolka manus på sitt eget sätt.
Vissa regissörer, som George Lucas, fungerar som producenter, författare och regissörer på en gång. Det har även funnits regissörer som Peter Jackson som uppträder som skådespelare i filmerna som de regisserar.
Regissören guidar också skådespelarna och skådespelerskorna för att leverera sina linjer och fysiskt skildra sina karaktärer på ett sätt som överensstämmer med hela filmens historia.
Den bästa skådespelaren kan säga några rader “fel” även om han får orden exakt rätt, eller så kan den bästa skådespelerskan försöka skildra hennes karaktär på ett sätt som kanske inte är bäst för filmen.
Sanningen är en term som används för att beteckna huruvida scenerna verkar trovärdiga. Ju mer sanningsenlig, desto större chans kommer scenen att få kontakt med publiken.
Vissa filmregissörer tenderar att mikromantera projekt.
Nyare skådespelare och skådespelerskor tycker vanligtvis att detta är fördelaktigt men mer mogna proffs föredrar minimal regi från regissörer.
Regissättet är att räkna ut en allmän plotlinje och en dramatisk riktning för filmen och sedan tillåta rollmedlemmarna att tolka sina karaktärer och ibland till och med låta dem improvisera nya linjer.
Oberoende filmregissörer regisserar filmer som inte produceras av de stora studiorna. Regissörer är mer benägna att spela flera roller vid tillverkningen av dessa filmer. De kan ofta ha total kontroll över en film som ett resultat.
TV-regissörer njuter inte av nästan lika mycket makt. TV-programförfattarna och producenterna är de viktigaste begreppsmännen för hur allt kommer att se ut, låta och kännas, och TV-regissörer fungerar därför främst som kontorschefer som hjälper till att hålla saker i linje men inte får erbjuda mer än mindre kreativa förslag i bästa fall. TV-regissörer får inte glansfilmregissörerna njuta av.
Så härlig som en regissör verkar, det betalar inte alltid, och ofta betalar det inte stora pengar. Även när det gör det är det så osäkert att en regissör kan gå från att tjäna miljoner dollar i år till ingenting alls de kommande två åren.
Många kommer aldrig att tjäna miljoner.