Vem säger att det är svårt att lyckas med filmer med små budgetar? Framgångshistorien för oberoende filmer, ett avbrott från de stora filmföretagen i USA, säger något annat.
I början av 1920-talet i USA samlades fem stora amerikanska filmstudior
Paramount Pictures, Twentieth Century Fox, MGM, RKO och Warner Brothers för att ta kontroll över produktion, distribution och utställning av filmer som producerades utanför Hollywood, och det var så begreppet oberoende film eller indiefilm blev till. Så Independent-filmen är i huvudsak en film som produceras utanför Hollywood-studiorna men styrs av ovanstående fem biggies.
Indiefilmer har kommit långt sedan starten. Idag betraktas de generellt som amerikanska filmer vars finans och distribution sköts av dessa stora studior och deras dotterbolag. En stor del av den oberoende filmindustrin finns i New York City. Där ägs vissa studior som är dotterbolag till större studior – till exempel Sony Pictures Classics är utformade för att utveckla mindre kommersiella, mer karaktärsstyrda filmer, ägs av Sony Pictures. På samma sätt är Fox Searchlight ett dotterbolag till 20th Century Fox.
Förutom dessa oberoende studior med högre profil producerar andra mindre produktionsföretag oberoende filmer varje år. Dessa mindre företag försöker släppa sina filmer regionalt till teatrarna eller för ytterligare finansiering och resurser för att distribuera, marknadsföra och ställa ut sitt projekt i nationell skala. Men på grund av den avancerade tekniken, högkvalitativ digital filmutrustning som finns på konsumentnivå, är oberoende filmskapare inte längre beroende av större studior för att ge dem de verktyg de behöver för att producera en film. Även med hjälp av icke-linjär redigering och annan mjukvara är tillgänglig efterproduktion också förenklad.
Ett stort hinder i vägen för oberoende filmskapare är reklam för deras filmer.
Det finns möjlighet till tidningsannonsering eller andra tryckta medier, men på grund av budgetbegränsningar måste man verkligen se fördelarna och nackdelarna med det reklamläge han investerar på för att marknadsföra sin film. Till exempel, istället för att investera i stora annonser i tidningar, kan små iögonfallande annonser publiceras med jämna mellanrum för att fånga läsarna. Det skulle vara billigare och syftet med att popularisera din film skulle också uppfyllas. Naturligtvis har internet framstått som en frälsare i detta problem.
Idag har internet gjort världen mycket mindre. Därför har stora produktionshus som FOX och DREAWORKS insett marknadspotentialen för bredbandsinternet. De har börjat investera i bredbandsvideostreaming och värd för oberoende film över internet eftersom det skulle göra det möjligt för dem att visa sina filmer på webbsidor och nå en bredare publik på världsomfattande nivå. Dessa dagar är oberoende film inte begränsad till sin normala 90 minuters tid. Mycket mindre filmer görs efter val och efterfrågan från publik över hela världen. Speciellt filmer som är värd över internet har en kort varaktighet på cirka 15-20 minuter och de blir populära. Flera filmhemsidor har blivit mycket populära genom att visa upp dessa oberoende filmer. Ett framstående namn är YouTube.
Så i ett nötskal har den oberoende filmen kommit långt sedan den skapades och har lyckats överleva genom att anpassa förändringarna med tid och teknik. Idag har Indie-filmer en enorm publik att titta på dessa filmer och det bevisar dess popularitet.